22 دسامبر 2023- اسکن های سه بعدی چشم می توانند سرنخ های حیاتی در مورد سلامت کلیه ها را ارائه دهند که می تواند به ردیابی پیشرفت بیماری کلیوی کمک کند. این پیشرفت می تواند نظارت بر بیماری کلیوی را که اغلب بدون علائم در مراحل اولیه پیشرفت می کند، متحول کند.

کارشناسان می گویند: این فناوری پتانسیل حمایت از تشخیص زودهنگام را دارد زیرا آزمایش های غربالگری کنونی نمی توانند این بیماری را تا زمانی که نیمی از عملکرد کلیه از دست می رود، شناسایی کنند.

محققان از تصاویر بسیار بزرگ‌نمایی شده برای تشخیص تغییرات شبکیه استفاده کردند - لایه‌ای از بافت در پشت چشم که نور را حس می‌کند و سیگنال‌هایی را به مغز می‌فرستد. آنها دریافتند که این تصاویر یک راه سریع و غیر تهاجمی برای نظارت بر سلامت کلیه ها ارائه می دهند.

چشم تنها بخشی از بدن است که در آن امکان مشاهده یک فرآیند کلیدی به نام گردش میکروواسکولار وجود دارد - و این جریان خون از طریق کوچکترین رگ های بدن اغلب در بیماری کلیوی تحت تأثیر قرار می گیرد.

محققان دانشگاه ادینبورگ بررسی کردند که آیا تصاویر سه بعدی از شبکیه، که با استفاده از فناوری به نام توموگرافی انسجام نوری (OCT) گرفته شده است، می تواند برای شناسایی و پیش بینی دقیق پیشرفت بیماری کلیوی استفاده شود یا خیر.

اسکنرهای OCT از امواج نور برای ایجاد تصویر مقطعی از شبکیه چشم استفاده می کنند و هر لایه جداگانه را در عرض چند دقیقه نمایش می دهند.

محققان تصاویر OCT از 204 بیمار در مراحل مختلف بیماری کلیوی، از جمله بیماران پیوندی، و 86 داوطلب سالم را بررسی کرده و دریافتند که بیماران مبتلا به بیماری مزمن کلیوی در مقایسه با داوطلبان سالم شبکیه نازک تری داشتند. این مطالعه همچنین نشان داد که نازک شدن شبکیه چشم با کاهش عملکرد کلیه پیشرفت می کند.

این تغییرات زمانی که عملکرد کلیه پس از یک پیوند موفق ترمیم شد، معکوس شدند. بیماران مبتلا به شدیدترین نوع بیماری که پیوند کلیه دریافت کرده بودند، پس از جراحی، ضخیم شدن سریع شبکیه چشم خود را تجربه کردند.

مردم بیش از هر زمان دیگری در معرض خطر ابتلا به بیماری کلیوی هستند، که اغلب ناشی از سایر شرایطی است که بر کلیه ها فشار وارد می کند، از جمله دیابت، فشار خون بالا و چاقی.

با تحقیقات بیشتر، معاینات منظم چشمی روزی می‌تواند به تشخیص زودهنگام و نظارت برای جلوگیری از پیشرفت بیماری کلیوی کمک کند. کارشناسان می‌گویند که این می‌تواند به بیماران اجازه دهد تا تغییراتی در سبک زندگی ایجاد کنند که خطر عوارض سلامتی را کاهش می‌دهد.

تیم تحقیقاتی می‌گوید این فناوری که توسط پلتفرم تصویربرداری مهندسی هایدلبرگ پشتیبانی می‌شود، می‌تواند به توسعه داروهای جدید نیز کمک کند. می‌تواند این کار را با اندازه‌گیری تغییرات در شبکیه چشم انجام دهد که نشان می‌دهد آیا – و به چه روشی – کلیه به درمان‌های جدید بالقوه پاسخ می‌دهد یا خیر.

محققان می گویند قبل از اینکه این فناوری به طور معمول مورد استفاده قرار گیرد، مطالعات بیشتری - از جمله آزمایش های بالینی طولانی مدت در گروه های بزرگتر از بیماران - مورد نیاز است. این مطالعه درNature Communications  منتشر شده است.

دکتر Neeraj (Bean) Dhaun، پروفسور نفرولوژی در مرکز علوم قلب و عروق دانشگاه ادینبورگ، گفت: ما امیدواریم این تحقیق که نشان می دهد چشم پنجره مفیدی به کلیه است، به شناسایی تعداد بیشتری از افراد مبتلا به مراحل اولیه ی بیماری کلیوی کمک کند و فرصتی برای شروع درمان قبل از پیشرفت آن فراهم نماید.

این یافته ها، پتانسیلی برای آزمایش‌های بالینی جدید و توسعه درمان‌های دارویی برای یک بیماری مزمن ارائه می‌دهد که تاکنون درمان آن بسیار دشوار بوده است.

دکتر آیسلینگ مک ماهون، مدیر اجرایی تحقیقات و سیاست در تحقیقات کلیوی انگلستان، گفت: "بیماران کلیوی اغلب با روش های تهاجمی برای نظارت بر سلامت کلیه خود مواجه می شوند که اغلب در کنار درمان های طاقت فرسا مانند دیالیز است، این تحقیقات خارق‌العاده پتانسیل یک روش بسیار آسان تر برای نظارت بر سلامت کلیه را آشکار کرد. ما همچنان به حمایت از این تیم ادامه می‌دهیم زیرا آنها بررسی می‌کنند که آیا رویکرد آنها می‌تواند برای تشخیص زودهنگام و مداخله ی به موقع در بیماری کلیوی نیز مورد استفاده قرار گیرد."

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2023-12-eye-scans-crucial-insights-kidney.html